Tabata – spektakularne efekty w krótkim czasie

Wszechobecna moda na zdrowy styl życia sprawia, ze coraz więcej z nas pragnie wyglądać szczupło i czuć się komfortowo. Wiele osób uczęszcza na zajęcia grupowe takie jak fitness, joga czy aerobik. Inni natomiast wolą sami organizować sobie czas na ćwiczenia – biegają, ćwiczą lub pływają w samotności. Ogromna ilość form aktywności fizycznej sprawia, że nie możemy narzekać na brak alternatyw. Co zrobić jednak, kiedy mamy chęć do ćwiczeń, ale nie mamy na nie czasu? 

 

Jedną z alternatyw są ćwiczenia wykonywane w czasie wolnym od pracy – na przykład w weekendy. Wtedy mamy zdecydowanie więcej czasu dla siebie i możemy poświęcić je na poprawę stanu naszej ogólnej kondycji. Na sam początek warto zacząć od spacerów, następnie możemy wprowadzić marsze, później jazdę na rowerze czy biegi. Ciekawą propozycją mogą okazać się spacery z kijkami nordic-walking, które poprawiają naszą kondycję ogólną – usprawniają układ oddechowy i sercowo-naczyniowy, rozwijają mięśnie kończyn dolnych, tułowia oraz brzucha. Nordic-walking to świetne rozwiązanie dla osób ceniących spokojniejsze formy aktywności.

Warto jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy ćwicząc 2-3 razy w tygodniu, dlatego warto wygospodarować przynajmniej kilka minut na częstsze ćwiczenia. Dobrym rozwiązaniem będą na przykład ćwiczenia wykonywane w pracy, nawet w trakcie siedzenia przy biurku (na przykład napisanie mięśni brzucha, ud czy nóg). W sieci odnaleźć można wiele ciekawych pomysłów pozwalających nam dbać o kondycję niemal w każdej sytuacji.

Jeżeli jednak pragniesz szybko lecz intensywnie spalić zbędne kalorie idealnym rozwiązaniem będzie czterominutowy trening tabata nazwany tak od nazwiska pomysłodawcy, japończyka Izumiego Tabaty. Pomimo pozornie krótkiego czasu ćwiczeń, trening angażuje ciało w stu procentach. Tabata bazuje na interwałach (20 sekund ćwiczeń, 10 sekund odpoczynku) powtarzanych 8 razy. Brzmi banalnie? Nic bardziej mylnego! Trening angażuje niemal wszystkie partie mięśni i poprawia wydalność tlenową. Najczęściej wykonywane w tabacie ćwiczenia to pompki, burpeesy, przysiady. Aby zwiększyć intensywność ćwiczeń, możemy użyć dodatkowych przyborów na przykład ciężarów. Należy pamiętać, że jest to trening bardzo intensywny, dlatego osoby początkujące muszą pamiętać o rozgrzewce, a także o wydłużeniu czasu przerwy do 20-30 sekund. Warto także, przynajmniej na początku ćwiczyć pod okiem trenera lub doświadczonej osoby, która udzieli nam odpowiednich wskazówek i skoryguje ewentualne błędy popełniane przy wykonywaniu ćwiczeń.