Zapotrzebowanie na strony www dla firm

stanowisko pracy grafikaTworzenie strony www dla firm jest zadaniem, którego podejmują się specjalistyczne agencje, ale nie tylko. Niekiedy osoby pracujące w domu lub prowadzące niewielkie biura, czyli tzw. własną działalność chętnie przyjmują oferty zrobienia od podstaw danej strony www. Dla firm może być to często opcją bardziej korzystną, np. ze względów finansowych. Informatyk, a nawet zdarza się, że student informatyki, grafiki czy pokrewnych kierunków, może za niewielkie pieniądze stworzyć stronę dla konkretnej firmy. Zarówno dla niego, jak i dla decydującej się na „zaistnienie w sieci” firmy, będzie to dobre i przyniesie zyski. Firma nie będzie musiała ponosić wielkich kosztów, a stanie się znana w przestrzeni sieciowej.

Osoby, które chcą zająć się prowadzeniem strony www dla firm, muszą bez wątpienia posiadać umiejętności, pozwalające na sprawne posługiwanie się programami do tworzenia i obróbki graficznej, językami programowania, umiejętności pozycjonowania oraz wiele innych, w zależności od tego, jak bardzo miałaby być skomplikowana strona internetowa. Z pewnością jest to uwarunkowane wymaganiami klienta, tj. firmy, która zleca wykonanie zadania. Jeśli owa firma chce mieć stronę, wykorzystującą wiele różnorodnych elementów, operującą wieloma językami programowania, wówczas musi uważnie dobrać osoby, zajmujące się tworzeniem strony www Dla firm powinno być niezwykle istotne, aby sprawdzić kompetencje agencji oferującej swoje usługi.

Najlepiej, jeśli strona internetowa firmy, instytucji, sklepu jest prowadzona przez konkretną osobę, która tę stronę stworzyła lub zna ją od podstaw i swobodnie może manewrować, zmieniać parametry, przeformułowywać, przerabiać dane, zamieszczać nowe elementy, urozmaicać to, co już na stronie istnieje. Nie jest dogodnym rozwiązaniem, jeśli kilku pracowników zajmuje się stroną internetową, chyba że każda z nich jest odpowiedzialna za inne działania, np. grafik tworzy wszystkie artystyczne i wizualne elementy strony, programiści są odpowiedzialni za programowanie, copywriterzy piszą teksty i zamieszczają je na stronie internetowej, korektorzy zajmują się sprawdzaniem poprawności językowej, itd. Choć nawet wtedy mogą pojawić się w zespole niejasności, komplikacje i inne problemy, dotyczące np. różnych wizji wyglądu i działania strony www. Dla firm zadaniem nieodzownym będzie na pewno dobór wykwalifikowanych pracowników, zajmujących się budową, obróbką i prowadzeniem strony tak, aby potrafili się oni porozumieć, zgodnie korelować swoje spostrzeżenia na temat efektów pracy, podzielić zdania oraz wspólnie dążyć do jednego celu, który jest wizją spójną, akceptowaną przynajmniej przez większość. W tym przypadku dobrze by było, aby jedna osoba zajmowała się całościowym tworzeniem oraz prowadzeniem strony www dla firm, jednak trudno jest wymagać od jednego człowieka tak szerokiej skali umiejętności i wyspecjalizowania wielokierunkowego. Często jednak osoby działające na własną rękę, pracujące w domu, na zlecenie, oferują rozmaite umiejętności. Czy ich praca jest faktycznie efektywna i zadowala angażującą je instytucję? Bywa różnie, zależy to też oczywiście od wymagań instytucji. Jeśli jest to wielka korporacja, prestiżowa firma, wówczas rzadko zdarza się, że będzie chciała zatrudniać studenta informatyki do zrobienia i koordynowania strony www całej firmy. Natomiast jeżeli np. nieduży sklep odzieżowy potrzebuje kogoś do stworzenia strony i prowadzenia sklepu internetowego, może zaangażować osobę, która działa niejako samodzielnie, biorąc konkretne zlecenia.

Czy warto nauczyć się samodzielnie tworzyć stronę i później zajmować się jej prowadzeniem? Niewątpliwie byłoby to rozwiązaniem bardzo korzystnym, ponieważ właściciel firmy zna jej charakter, wie o niej wszystko, co chciałby przekazać internautom, informacje umieszczane na stronie będą rzetelne i dokładnie takie, jak życzyłby sobie tego właściciel firmy. Jednak pojawia się kolejne ważne pytanie: czy osoba nadzorująca pracę w firmie, zarządzająca wszystkim, dbająca o dopięcie szczegółów, zatrudniająca pracowników, będzie miała czas i sposobność po temu, by jeszcze zajmować się wszystkim, co związane ze stroną internetową firmy? Odpowiedź wydaje się oczywista – obowiązki kierownicze zapewne będą ważniejsze i przede wszystkim bardziej skomplikowane. Wtedy lepszym rozwiązaniem okaże się zatrudnienie agencji, specjalizującej się w tworzeniu i prowadzeniu stron. Inna opcja to, jak już wielokrotnie wspominałam, zaangażowanie jednej konkretnej osoby, wykonującej strony www dla firm.

Gdzie szukać agencji lub pojedynczego twórcy stron www? Wiele tego typu firm oraz osób ogłasza się na portalach ogłoszeniowych w internecie. Jeśli firma lub agencja, zajmująca się robieniem stron w sieci sama posiada ciekawą stronę, świadczy to o umiejętnościach jej pracowników. Możemy się zatem spodziewać, że np. strona naszego sklepu, salonu fryzjerskiego, itp. będzie skonstruowana równie dobrze, a tym samym zachęci internautów do odwiedzenia tego sklepu czy salonu…Co jest najważniejsze w projektowaniu strony www dla firmy? Warto o tym poczytać w sieci. Jeśli chodzi o preferencje odbiorcze, tj. to, na co zwracają uwagę odwiedzający stronę internauci, czego wymagają, co im się podoba, co wydaje się interesujące, z pewnością najistotniejszym elementem strony, będzie jej perspektywa wizualna. Innymi słowy, wszystko w rękach grafika i pomysłodawców wyglądu strony. Artystyczna kreacja jest niezmiernie ważna, gdyż obraz, film, animacje – wszystko to ma silne działanie na umysł odbiorcy. Jesteśmy przyzwyczajenie do percepcji wzrokowej. Ona właśnie wysuwa się zwykle na pierwszy plan, gdy kontaktujemy się z jakąś nową rzeczywistością, z nowymi osobami, przedmiotami, itd. Słowo, dźwięk, pismo nie mają tak wielkiego na nas wpływu, jak obraz, w tym również obraz ruchomy. Zapis alfabetyczny oraz dźwiękowy będzie zasadny o tyle, o ile będzie ściśle połączony z wizualnym. Co więcej, wówczas taki przekaz zdziała więcej niż ten, wykorzystujący tylko jedną drogę komunikacji. Jeżeli komunikat oddziałuje na wiele zmysłów, tym lepiej. Współczesny odbiorca jest przyzwyczajony do wielokierunkowych przekazów, do szybkości przesyłania informacji oraz do ich wielości, a nawet nadmiaru, więc nie jest dla niego żadnym problemem, jeśli zewsząd będą docierać wszelkie treści. Oczywiście z umiarem, przesada też nie jest dobra, przynajmniej na dłuższą metę. Jaki ma to związek z zadaniami twórców stron www? Mianowicie, strony www dla firm, powinny być tak skonstruowane, aby angażować i wzrok, i słuch i umysł, także dotyk internauty. Rozbudowana szata graficzna, ciekawe animacje, ale i uporządkowanie – będą zaletami strony internetowej. Elementy dźwiękowe, filmy i dodatkowe atrakcje, wzbudzą w odbiorcach pozytywne emocje, zainteresowanie, być może zaintrygują ich, skłonią do przemyśleń, a pośrednio przekonają np. do zrobienia zakupów w sklepie internetowym, który prowadzimy. Aspekt graficzny jest więc niezwykle istotny i twórcy stron muszą o tym pamiętać. Ważne też, by przekaz, posługujący się wieloma kodami był spójny i konsekwentny. Niejasności, które są skutkiem ubocznym komunikatu, stworzonego niewłaściwie, wpłyną na rozdrażnienie adresatów i wywołają odwrotny do oczekiwanego skutek – internauta zniechęci się i opuści stronę internetową, promującą naszą firmę. Konieczne jest zatem, by strona www była stworzona w odpowiedni sposób, przy użyciu właściwych środków, aby dobrze oddziaływać na potencjalnych klientów.